Introductie

Ieder derde weekend van oktober is het weer zo ver! De JOTA, wat onze groep (Scouting Akersloot) betreft

In onze regio (Tussen Den Helder en de Zaanstreek) kennen we tijdens de JOTA, nog een extra evenement namelijk de JOTACROSS. De JOTACROSS is een wedstrijd waarbij 16 scoutinggroepen kunnen deelnemen met een mobiel team en een thuisteam. Het mobiele team gaat 8 routes rijden, soort van kleine speurtochten, en 8 posten langs. Tussen het rijden van de routes en het volbrengen van de posten door, moeten zij ook nog verschillende opdrachten maken in de bus. Het thuisteam krijgt om het half uur 6 blokken van 7 vragen, welke zij zo snel als mogelijk moeten oplossen. Daarnaast krijgen zij een thuisopdracht, vaak iets maken, welke zij om een bepaalde tijd bij de organiserende groep moeten afleveren. De scoutinggroep welke deze wedstrijd wint, moet hem het jaar daarop organiseren.

Vorig jaar hebben wij de JOTACROSS gewonnen en was het dus nu onze beurt om de CROSS te gaan organiseren. Een heel jaar zijn wij bezig geweest om deze CROSS te organiseren:

- Bedenken van de vragen en het bijbehorende bronnenboek maken;

- Postlocaties bedenken, postopdrachten verzinnen en maken;

- De routes verzinnen tussen de verschillende postlocaties en narijden;

- Thuis- en Busopdrachten verzinnen.

Met een heel team van vrijwilligers hebben wij dit kunnen bedenken en uitvoeren!

Samenvatting van het JOTAweekend

Het leek een jaar geleden alsof we nog alle tijd hadden om de JOTA en JOTACROSS te organiseren, maar de tijd vloog voorbij en het JOTAweekend was op vrijdag 19 oktober eindelijk aangebroken!

Met een klein groepje mensen hebben we deze dag de laatste voorbereidingen getroffen voor de JOTACROSS van de volgende dag.